WoW..detaily
World of Warcraft (dále jen WoW) je velmi populární MMORPG počítačová hra, jež byla vyvinuta společností Blizzard Entertainment. Tato společnost naprogramovala také předchozí díly celé série Warcraft. WoW byl vydán k desátému výročí série Warcraft v roce 2004.
Hra
WoW, na rozdíl od všech svých předchůdců, není hra typu RTS, ale jde o žánr MMORPG. Ve hře se vaše postava pohybuje v rozlehlém virtuálním světě, setkává se, baví se a bojuje s jinými hráči, ale také s tzv. NPC postavami (non-player character – postava, která je ovládána umělou inteligencí počítače, nikoli hráčem). Některé z nich jsou určeny k zabíjení, jiné zadávají takzvané questy, což jsou jednotlivé úkoly povětšinou likvidačního charakteru „zabij 10 těch“, ale i typu „přines toto“, "doruč zprávu tam a tam", "doprovoď toho a toho" a další. Pomocí úkolů je hráč postupně prováděn po celém světě, protože úkoly jsou nabízeny vždy dle aktuálního levelu (úrovně) hráče a hráče postupně zavádějí do dalších míst v dosud neznámých oblastech a kontinentech.
Ve hře je spousta questů (úkolů), za něž se dostávají zkušenostní body (tzv. XP, zkratka z angl. Experience Points), které se dají získat také zabíjením nepřátelských NPC. Za určitý počet XP hráč získá level (postupuje na vyšší úroveň), maximální level je 60, pro hráče s datadiskem The Burning Crusade je maximem 70 level a od nového datadisku Wrath of the Lich King bude maximálním levelem 80. Odměnou za splnění úkolů je obvykle nejen zkušenost (XP), umožňující postup na další level (úroveň), ale často také peníze, hodnotné věci (zbraně, brnění apod.) nebo například získávání reputace u daného města nebo frakce. Reputace pak umožňuje další výhody - od nižších poplatků za služby a věci u NPC postav až po unikátní předměty. Reputace může být jak kladná (odstupňováno: Friendly, Honored, Revered, Exalted), tak neutrální (Neutral), u nepřátelských frakcí pak v různých stupních od Nepřátelský (Unfriendly) kdy není možné komunikovat s NPC postavami, až po Nenáviděný (Hostile,Hated) kdy je hráč okamžitě napadán.
Hraní vyžaduje připojení k internetu a placení měsíčních poplatků, které v současnosti činí při platbě kartou 12,99 euro při měsíční periodě platby. Při předplacení na delší období (3 nebo 6 měsíců) jsou poskytovány výrazné slevy. Uživatelé nedisponující kartou, umožňující platby na internetu, si mohou zakoupit předplatné kupóny v obchodech s počítačovými hrami. To ovšem platí pouze pro oficiální server, ne pro freeservery, které jsou zdarma.
Rasy a povolání
Ve WoW je v současné době 10 hratelných ras. Jsou rozlišeny na dvě skupiny podle strany, za niž bojují, na Hordu (Horde) a Alianci (Alliance).
Rasy Hordy jsou: Taureni (Tauren), Orkové (Orcs), Nemrtví (Undead), Trollové (Trolls) a Krvaví Elfové (Blood Elves - jsou přístupní pouze majitelům datadisku The Burning Crusade)
Rasy Aliance jsou: Lidé (Humans), Trpaslíci (Dwarves), Gnómové (Gnomes), Noční Elfové (Night Elves) a Draenei (Draenei - jsou přístupní pouze majitelům datadisku The Burning Crusade)
Každá rasa (kromě Trollů a Gnómů) má své hlavní město, jímž dominuje (Gnómové jsou v azylu u trpaslíků, protože jejich město je plné nepřátel, a Trollové pobývají s Orky, protože hlavní město trollů má v držení jiný kmen z rozpadlé říše). Kromě rasy si každý hráč zvolí také povolání, jichž je celkem devět: Warrior (válečník), Paladin (svatý bojovník s omezenými magickými schopnostmi), Shaman (šaman), Hunter (lovec), Druid (ochránce přírody se schopností měnit se v různá zvířata), Rogue (zloděj), Priest (kněz), Warlock (černokněžník) a Mage (mág). Povolání je hlavním faktorem ovlivňujícím styl vašeho hraní a roli ve skupině více hráčů. Ne každá rasa si může zvolit každé povolání.
Samozřejmě různé kombinace mají své výhody, např. Tauren - Warrior (díky své síle), nebo Gnome - mage (díky vysoké inteligenci)
Výhody a nevýhody povolání:
Warrior - Silný bojovník, který může ovládat všechny zbraně vyjma "wand" (kouzelných hůlek). Během boje získává místo many zuřivost a dokáže tak provádět opravdu velké divy. Pomocí talentových stromů se z něj dá vytvořit zabiják hráčů (PvP), nebo třeba "tank" - warrior se štítem co na sebe nalákává příšery v dungeonech a ostatní ho léčí.
Hunter - Mezi Hunterovy speciality patří hlavně ochočování zvířat, které mu pak pomáhají v boji. Je tedy hlavně bojovníkem na větší vzdálenost pomocí luku nebo pušky. Umí stejně jako Warrior používat mnoho zbraní.
Paladin - Válečník, který se může zaměřovat na "tankování", léčení nebo tzv. DPS (Damage Per Second - Zranění za vteřinu). Paladin je univerzální povolání, jelikož je to vlastně válečník s omezenými magickými vlastnostmi. V původním WoW je paladin přístupný pouze alianci.
Mage - Křehký mág, který dokáže během krátké chvíle usmažit hned několik nepřátel najednou. Je velmi závislý na zásobě many a když mu dojde, nemá moc možností jak bojovat. Má různá kouzla která ho činí odolnějším, zvyšují zásobu many nebo zvyšují/snižují efekty kouzel.
Priest - Opět křehká postava, která se primárně zaměřuje na léčení v dungeonech nebo battlegroundech. Může se ovšem také zaměřit na tzv. Shadow povolání kdy se zaměřuje na DoT (Damage over time - zranění po určitou dobu) kouzla.
Warlock - Černokněžník, který dokáže povolat démonické bytosti aby bojovaly po jeho boku. Má podobná posilující kouzla na odolnost jako mág a podobná DoT kouzla jako priest. Jeho specialitou je zastrašení protivníka pomocí kouzla Strach (fear).
Rogue - Zloděj. Umí se maskovat a tak zmást jak umělou inteligenci tak živé hráče. Místo many má energii, která se doplňuje běhěm souboje. Rogue se nejvíce hodí na PvP souboje právě díky maskování, ze kterého může použít velmi silné schopnosti, které mají za úkol překvapit nepřítele velkým zraněním nebo omráčením.
Druid - Další univerzální povolání. Umí se přeměnít na tato zvířata : Medvěd - Obdoba válečníka. Má zuřivost místo many a zvyšuje odolnost. Divoký medvěd - Silnější verze medvěda. Jaguár (aliance), lev (horda) - obdoba rogue. také se umí maskovat a má také energii. Vodní forma - Má jen za úkol rychlejší pohyb ve vodě a dýchaní pod vodou. Gepard - Cestovní forma zrychlující rychlost pohybu. Moonkin (talenty) - přemění druida do míšence soba, medvěda a sovy. Přidává auru která zvyšuje šanci na kritický úder kouzlem. Strom života (talenty) - Léčitelská přeměna. Zvyšuje účinek léčení a umožňuje kouzlit pouze léčitelská kouzla. Vrána - v datadisku Burning Crusade - umožňuje létat (možno použít pouze v Outlandu)
Shaman - Šamani se mohou specializovat na léčení, kontaktní boj nebo kouzlení. Je podobně univerzální jako paladin. Využívají však sílu přírody a také si dokáží vyvolat totemy, jež jim pak zlepšují odolnost nebo dokonce samy vrhají kouzla na všechny strany. V původním WoW je šaman přístupný pouze Hordě.
Datadisky
- World of Warcraft: Burning Crusade - Jaro 2007
- World of Warcraft: Wrath Of The Lich King - 1.čtvrtletí 2008
(trailer naleznete zde: http://www.youtube.com/watch?v=WF_1Pk_4UZk)
Společnost Blizzard ve svém plánu do budoucna nezahrnula více datadisků.
Svět
Svět World of Warcraft je velice rozlehlý. Tvoří jej 4 kontinenty: "Kalimdor", ovládaný převážně Hordou, "Eastern Kingdoms", který je napůl obsazený lidmi, gnomy a trpaslíky a napůl nemrtvými a Krvavímy elfy, Outland, přístupný přes Temný Portál a jen hráčům, kteří mají nainstalovaný datadisk (není to vlastně kontinent, ale zbytky rozpadlého světa Draenor). Poslední kontinent bude zveřejněn až po vydání nejnovějšího datadisku. Jmenuje se "Northrend", více se dozvíte v traileru...
Hlavní města:
Lidé: Stormwind
Trpaslíci a Gnomové: Ironforge
Noční Elfové: Darnassus
Draenei: Exodar
Orkové a Trollové: Orgrimmar (Název po Orgrimu Doomhammerovi)
Taureni: Thunder Bluff
Nemrtví: Undercity (Podzemí bývalého hlavního města lidí - Lordearon)
Krvaví Elfové: Silvermoon
PvP a PvE
PvE (player vs environment) je typ boje, kdy soupeří hráč (hráči) s tzv. Moby (počítačem ovládaná "bytost", většinou agresivní a nepřátelská). K organizovanému PvE jsou určeny tzv. instance, neboli také dungeony. Jsou to uzavřené prostory, většinou jeskyně, starobylé chrámy, zbořená města, na jejichž konci (ale i jinde) se nachází boss, tedy NPC příšera, která k úspěšnému zdolání vyžaduje určitou taktiku a spolupráci hráčů.
PvP je boj dvou či více živých hráčů. K těmto účelům jsou určeny Battlegroundy (bojiště), Arény, některé exteriéry (pro tzv. outdoor PvP) a možnost duelu se spojeneckým hráčem. Zabíjením hráčů opačné frakce (hlavně v battlegroundech) získáváte honor a za souboje v Arénách body. Za honor i body si následně lze pořídit kvalitní výstroj. WoW obsahuje zatím 4 battlegroundy: Warsong Gulch (10 na 10), Arathi Basin (15 na 15), Alterac Valley (40 na 40) a Eye of the Storm (15 na 15) a 3 arény (hraje se v předpřipravených týmech buď 2 na 2, 3 na 3 nebo 5 na 5). Detailní popis tří battlegroundů najdete tady.
Možnosti PvP se liší také dle typu serveru. Některé typy serverů (např. "Normal") jsou určeny spíše pro hráče preferující PvE, jiné servery jsou označeny jako "PvP" a hráč může být mimo jiné například napaden na neutrálním území jiným hráčem. Pokud hráč během hraní zjistí, že PvP ho spíše obtěžuje (hlavně zákeřné napadání ze strany ostatních hráčů během boje s moby), může si vytvořit jinou postavu na "nePvP" serveru nebo požádat o placený přesun již existující postavy.